INTERNATIONAL FOTOFESTIVAL

FotoTriennale.dk Prisen

FotoTriennale.dk Prisen har været knyttet til festivalen siden 2006. Prismodtageren findes blandt fotograferne i Meeting Place og juryen består af de deltagende portfolio reviewers. Med til prisen følger muligheden for en udstilling på Museet for Fotokunst under den næste udgave af FotoTriennale.dk samt en større billedpræsentation i museets tidsskrift KATALOG, Journal of Photography & Video.

Susanne Wellm vandt FotoTriennale.dk Prisen 2012. Med prisen følger en soloudstilling på FotoTriennale.dk 2015 samt en præsentation i forårsudgaven (2013) af KATALOG, Journal of Photography & Video.

"Mine billeder bevæger sig i krydsfeltet mellem virkelighed og fiktion. Jeg benytter mig både af det fotografiske og grafiske medie til at skabe mine fortællinger. Først udformet i bogform og siden som udstillingsprojekt. Jeg bearbejder og sampler gamle og nye billeder for at skabe poetiske fortællinger om tid og eksistens. Udgangspunktet er egen identitet og erindring, men det er sammensætningen af billeder, der interesserer mig. De er ikke konkret aflæselige og fremtvinger en åben fortælling. Jeg prøver at skubbe til fantasien og måske starte en indre film. Det usikre element; hvad er det, jeg ser, hvorfor denne sammenstilling af billeder og hvis erindring er det? - Susanne Wellm, oktober 2012

Lucia Ganieva blev vinderen af FotoTriennale.dk Prisen 2009 med bl.a. Berømmelsens tusmørke – en serie billeder af de pensionerede skuespillere på Maria Gavrilovna Savinas Asyl for Aldrende Skuespillere, De Tiltenberg – Lucia Ganievas afgangsprojekt fra Foto Academie i Amsterdam om de unge katolske præstestuderende på De Tiltenberg og Kustoder på Eremitagen – en serie portrætter af kvindelige kustoder på Eremitage-museet i Skt. Petersborg.

"Billederne, som hun viste til et udvalg af de 27 vurderende eksperter på Meeting Place, fører os ind i private domæner, vi som regel ikke har adgang til. Ganieva nærmer sig sine motiver med medfølelse, men også med et undersøgende blik, og resultatet er overbevisende. Hendes styrke ligger tydeligvis i at afbilde folk i deres naturlige omgivelser med fokus på de små, sigende detaljer, der ofte bliver overset. Ganievas fotoserier viser mænd og kvinder fra alle dele af samfundet i deres vante omgivelser, gerne i moderlandet Rusland. Hun føler sig stærkt knyttet til det russiske land og folk, og billederne er hendes forsøg på at fortælle deres historier." - Jens Friis, KATALOG 21.3

Ditte Haarløv Johnson modtog førstepræmien på FotoTriennale.dk 2006 for serien Maputo Diary. Hun er opvokset i Mozambique og karakteriserer selv sit arbejde som liggende på grænsen mellem portrætfotografi og den dokumentariske genre.

“Det, at jeg er vokset op i en fremmed kultur, har påvirket mig helt enormt. Jeg søger konstant efter et sted, hvor jeg kan føle mig hjemme, og samtidig føler jeg mig faktisk hjemme, uanset hvor jeg befinder mig. Jeg voksede op i et land, der var smadret af krig, og hvor der var mangel på alt....men jeg lærte dog at danse. Den der helt ekstreme evne til at leve i nuet og den intensitet, der er i alt, som foregår i Maputu, har jeg med mig overalt. Inspirationen kommer et eller andet sted fra min afrikanske barndom.” - Ditte Haarløv Johnsen, KATALOG 18.3

Diana Scherer modtog andenpræmien på FotoTriennale.dk 2006. Diana Scherers interesse for den menneskelige eksistens’ skønhed og drama samt kroppen og sindets sårbarhed er udgangspunktet for mange af billederne i hendes portfolio.

“Mit arbejde har ikke længere så meget at gøre med den oprindelige idé bag fotografiet. Den oprindelige idé var at vise verden, som den er. Jeg konstruerer min egen fiktive virkelighed. Jeg er ikke fotograf, men jeg bruger fotografiet som medium. I de sidste 5 år har jeg primært fotograferet og filmet mennesker. Jeg laver iscenesatte billeder, der fokuserer på kroppe og positurer, men ikke viser ansigter. Det er ikke mine modellers identitet, jeg er interesseret i - jeg vil meget hellere vise deres symbolske værdi.” - Diana Scherer, KATALOG 18.3