INTERNATIONAL FOTOFESTIVAL

I oktober 2012 åbnede den internationale FotoTriennale.dk for femte gang. Rundt om på Fyn og i Odense var der et væld af udstillinger, artist talks, workshops, dialogmøder, foredrag, et filmprogram, netværksarrangementet Meeting Place Portfolio Review og meget mere.

I 2012 var fototriennalen samlet under temaet Det Gode Liv. Efterhånden som den økonomiske krise ruller gennem Europa, bliver det et stadig mere aktuelt emne. Hvad er et godt liv i en tid, hvor livsvilkårene ændres for øjnene af en? De værdier og normer, man er født og opvokset med, rækker ikke længere til det voldsomme paradigmeskift, som krisen synes at være årsag til, men som vel egentlig skyldes virkningerne af den globaliseringsproces, som blev sat i gang under 1990’ernes højkonjuktur.

Det Gode Liv er en stadig udfordring. Alle ønsker vel et godt liv, men der kan være uendelig stor forskel på, hvad, man mener eller tror, et godt liv er. For nogen handler det om et sundt liv, for andre om et trygt liv. Hvis man spørger politikere fra Skandinavien vil det være sundhed, uddannelse og en stabil privatøkonomi, de vil fremhæve. Spørger man menigmand på gaden, vil svarene nok være langt mere varierede og præget af drømme, forventninger og håb.

Professor, dr. med. Bente Klarlund Pedersen, vinderen af Rosenkjærprisen i 2011, er en af de stemmer, der taler varmt for, at det sunde liv er lig med det gode liv. Hun mener, at et liv med sunde spisevaner og motion giver et langt liv med mange sygdomsfrie år i den sidste del. Og det er vel et godt liv. Men dette lægelige synspunkt, mener hun, kan være i konflikt med det gode øjeblik ”med kagefest eller god vin i for rigelige mængder”. Trøsten er dog, ”at det gode øjeblik med noget usundt jo ikke får hele pyramiden til at vælte, hvis bare det ikke bliver en lang bane af flødeskum, sovs og alkohol”. Men der er dét med det Gode Øjeblik: Man kan blive afhængig af det. Fixet, det korte sus, den umiddelbare tilfredsstillelse.

Fritidssamfundet kom aldrig. Tilbage stod drømmen om at skaffe sig selv tid, tid til familien, tid til at realisere sine drømme, tid til at realisere sig selv. Men meget tyder på, at det bliver endnu vanskeligere i fremtiden at få tid til andet end at arbejde, hvis man ellers kan få et arbejde. At have tid er derfor ikke længere helt så attraktivt, hvis man stadig er arbejdsduelig. Lægger man dertil den zapperkultur, vi har udviklet i de sidste årtier, så er tiden presset. Tid til eftertanke er i den sammenhæng ikke aktuel.

Er Det Gode Liv også det lykkelige liv? Følger man reklamens verden, hænger det sådan sammen. Jo større forbrug jo mere lykke. Bag om al den ”lykke” hober der sig til gengæld affald op i uoverstigelige mængder, og shopaholisme er blevet en udbredt psykisk lidelse, den moderne tidsalder har udviklet.

Emnet Det Gode Liv udløser ganske mange synsvinkler og problemstillinger. Mere end 30 danske og udenlandske kunstnere gav på 12 udstillingssteder og i byrummet i Odense deres bud på eller kommentar til Det Gode Liv.

Følgende kunstnere deltog:
Andreas Meichsner, Bill Owens, Cao Fei, Elif Çelebi, Esra Ersen, Frank Dabba Smith, Fredrik Marsh, Jeannette Pardorf, Julie Edel Hardenberg, Larry Clark, Lucia Ganieva, Martin Parr, Mary Coble, Mette Juul, Nigel Dickinson, Per Bak Jensen, Pieter van den Boogert, Pieter Hugo, Robert Harding Pittman, Søren Martinsen og Urs Lüthi.

Desuden deltog 11 elever fra Det Fynske Kunstakademi og 10 kunstnere fra Fyns Grafiske Værksted.

- Ingrid Fischer Jonge, festivalleder